Hej
Ellen har öroninflammation så därför fick jag åka och hämta henne.
Idag vill jag att ni gör följande:
1. Arbeta i par. Läxförhör på verben ni hade idag. En av er säger på svenska tex äta, den andra skriver då på lösblad alla övriga former på både tyska och svenska:
tex gå
gehen geht ging ist gegangen
gå går gick har gått
När ni är klara rättar ni varandras och lämnar in till vikarien.
1 poäng för varje rätt ord sista formen måste innehålla antingen hat eller ist för att få 1 poäng.
Max 40 poäng.
Har man under 35 gör man om läxan tills vi ses nästa gång. Ni måste kunna verben utantill för att kunna använda dem i tal och skrift.
Nya verb i läxa till nästa fredag: 5 nya som ni tar på F i verblistan. Har ingen verblista hemma så jag vet inte vilka de är. Ta bara de som börjar på F.
Skriv in dessa i antingen Glosor.eu via era telefoner eller i era skrivböcker/lösblad. Alla ska skriva och träna på verben.
2. Gör färdigt verbhäftet. För att kunna göra klart häftet måste ni använda er av verblistan. Om ni inte kan verbet som efterfrågas måste ni leta i listan.
Flera av er har sagt att ni tycker detta är svårt. Tänk på följande:
Vilken tidsform har verbet i meningen? Är det nutid eller dåtid?
Att NU IGÅR HAR
fahren er fährt fuhr ist gefahren
Man skriver ut er för att visa på detta med vokalväxlingen som ni hörde om i filmen. Volkalväxling sker bara när man talar eller skriver om er/es/sie därför har man visat den formen. Vokalväxling är när tex a blir ä, e blir i etc...
Man kan inte tänka ut hur dessa verb ska böjas därför måste man lägga tid på att plugga in dem. Finns inga genvägar, tyvärr!
3. Blir ni färdiga med verbhäftet vill jag att ni använder verben vi lärt oss hittills och gör egna meningar till varandra. Använd både nutid och dåtid och skriv minst 10 meningar som kompisen översätter. Du måste själv veta att det är rätt!
Tex
Jag äter glass. Han har ätit glass.
Ich esse Eis. Er hat Eis gegessen.
Om ni har problem så hör av er jag är hemma!
Lycka till!
Sara
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar