söndag 25 januari 2015

Programmering med Elevens val!

Idag ska vi ge oss på programmering! Som ni förstått kan jag inte någonting om detta, men jag lär mig!
Vi ska göra på följande sätt:

1. Första steget idag är att ni ska registrera ett konto på Webbstjärnans kurs: "Introducera kod"
2. Därefter gör vi gemensamt den första uppgiften. Det finns totalt 7 uppgifter som ni ska genomföra. Efter att vi gjort första uppgiften tillsammans kan var och en arbeta i sitt eget tempo. Ni har olika förkunskaper om att programmera och för en del av er kommer detta vara väldigt enkelt och för en del helt nytt och kanske svårt. Vi hjälps åt!
3. Steg två är att arbeta med Spelprogrammering.nu . Till detta Spelprogrammeringslabb finns en Spellista på Youtube. Denna lista hittar ni här:  Spelprogrammering med Javascript
4. Ha två flikar öppna på datorn. I den ena har ni Spelprogrammering.nu och i den andra Youtubeklippet. Följ instruktionerna i Youtubeklippet och gör uppgifterna efter hand som läraren gör dem. I slutet av filmen kommer en uppgift ni ska lösa på egen hand. När ni löst uppgiften säger ni till mig och jag bockar då av att ni klarat den.
5. När ni gjort färdigt uppgifterna ovan: 7 steg i Webbstjärnans kurs och 10 filmer i Spelprogrammering och löst de tillhörande uppgifterna kommer ni att få ett diplom där det framgår att ni genomgått en kurs i grundläggande programmering.
Det är helt ok att arbeta i sitt eget tempo och även att arbeta hemma om ni vill!

Lycka till!
Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar