söndag 11 oktober 2015

Att böja adjektiv på tyska

När jag har tittat på era texter som ni skrivit om era personer och hus i Sims så ser jag att ni behöver lära er hur man böjer adjektiv i tyska. Nedan kommer först en bild som visar hur det fungerar. Den bilden kommer ni behöva ha framför er när ni sedan arbetar. Utöver bilden finns en instruktionsfilm om hur man gör. Jag har tyvärr inte hunnit göra en egen så den är på tyska.

Era arbetsuppgifter:

1. Vi tittar på instruktionsfilmen tillsammans. Om ni vill ser ni den i förväg hemma.
2. Vi gör övningarna i filmen.
3. Ni arbetar tillsammans vid era bord och tittar på de texter som finns i Sims auf Deutsch bloggen Ni hjälps åt i grupperna att förbättra dessa texter. När ni tycker att ni är klara visar ni mig och går sedan in i bloggtexterna och rättar till. När lektionen är slut på torsdag 15/10 vill jag att arbetet är klart.
4. Läxa till torsdag 15/10 är dessutom att titta på instruktionsfilmen här i bloggen en gång till samt att själv försöka göra uppgifterna i filmen.

5. Ni som inte är klara med era muntliga inspelningar om er bild i Minecraft/ Sims får göra det hemma. Jag vill att det ska publiceras senast på tisdag 13/10. Ni har ingen mer tid att göra det i skolan.



Bild: www.koti.se 



Film: Free German lessons 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar