tisdag 3 november 2015

Muntlig uppgift - tyska år 9

Idag vill jag att ni förbereder de muntliga bedömningsuppgifterna vi ska börja med på måndag.
Läs texten Das Geld im Schlafsack s. 10-12.
Ta ut stödord så att du kan återberätta texten.
Träna på att återberätta texten med en kompis.
Säg till mig när ni känner er säkra så kommer jag och lyssnar.

På måndag kommer ni få en munligt bedömnningsuppgift.
Ni kommer tilldelas en roll i en dialog. Du ska låtsas vara den personen. Du ska berätta vad tycker och vad du inte tycker om att göra. Om du vill visa mer ska du också tala om varför du tycker som du gör. Det är helt ok att hitta på och det du säger behöver inte vara sant.

Uppgiften är tagen från Libers bedömningsmaterial för tyska och ni kommer att få den i pappersform när vi ses.

Här kommer ord och fraser som kan hjälpa dig att uttrycka vad du tycker:

Das finde ich auch.
Das stimmt.
Das ist richtig.
Das ist wahr. - Det är sant

Das ist wahr, aber...Det är sant, men
Vielleicht hast du recht, aber... Kanske har du rätt, men...
Ich bin gar nicht sicher... Jag är inte alls säker..
Ja, natürlich, aber.,.

Das finde ich gar nicht - det håller jag inte alls med om
Das glaube ich wirklich nicht. - Det tror jag verkligen inte..
Ich protestiere dagegen..

Ich finde, - jag tycker.
Ich denke - jag tänker
Ich persönlich meine - jag personligen menar
Also, wenn du mich fragst - alltså, om du frågar mig..

Was sagst du?
Wie denkst du darüber?
Wie findest du das?
Was meinst du?
Wie ist deine Meinung?

/ Sara








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar