torsdag 4 februari 2016

Skriva och prata om filmen Die Welle

Nu har vi samlat mycket fakta och arbetat med innehållet i filmen Die Welle. Det är nu dags att kunna prata och skriva om den.
Vi börjar muntligt med att gemensamt titta på bilden nedan. Vi samlar ord och berättar sedan vad som händer. Ni ska använda presens (nutid) när ni berättar.
Bilden är från www.goehte.de 


1.Övningsuppgift:  Använd lexikon och skriv ner de ord ni kommer att tänka på. Skriv först individiuellt och titta sedan på vad de andra i gruppen skrivit för ord. 
2. Berätta för varandra i par vad ni ser på bilden.
Vilka är på bilden? Beskriv personerna. 
Vad händer? 
Varför då? 
3. Kalla på mig när ni när klara och har gjort övningen en gång. Jag vill lyssna på er! 

4. Bedömningsuppgift
Gör samma sak som ovan och välj EN av bilderna nedan. Uppgiften görs i klassrummet och inte hemma. 
Bilderna är lånade av Goehte Institutet. 
- Ta en iPad. Använd iMovie. Screenshotta bilden du valt och öppna den i iMovie. 
Använd sedan mikrofonen och spela in ert tal. När ni är klara så ge mig iPaden så jag kan ladda upp den på min Youtubekanal. Jag lägger filmen privat så att endast jag kan titta och lyssna på filmen.

Bilder att välja på : 
1. 

2. 

3. 

4. 



Bedömningsuppgiften ska vara klar när lektionen är slut på torsdag nästa vecka. På tisdag har jag vikarie och då vill jag inte att ni jobbar med detta. Ni får en annan uppgift då. 
Det är ok att använda en mind-map med ord. Men jag vill att ni ska berätta om bilden och inte läsa innantill. 
Sara 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar