söndag 10 november 2019

Berlinmurens fall - 30 år sedan

Idag är det 30 år sedan Berlinmuren revs. Varför fanns egentligen Berlinmuren? 



(Källa: Sorummet.se) 

Punken bidrog till att öka trycket på beslutsfattarna och flera kända låtar producerades om Berlinmuren och det förtryck som folket i DDR levde under. Kända tyska punkband från den tiden är tex Namenlos. Bandets sångare, Jana Schlosser, blev under flera år fängslad för att de kritiserade regeringen och Stasi. En annan känd punkare från den tiden är Nina Hagen. 

En mycket känd svensk låt är Ebba Gröns Die Mauer: 



 

"Halt!
Här får ingen passera
Här kommer ingen förbi
Kommer aldrig över nån mera
Så gå är du snäll, om ditt liv är kärt

Över taggtråden såg jag min livskamrat
Susanne stå och gestikulera

Jag har gått här i tjugo år snart
Men med en kpist är det svårt att diskutera "

- Vad menar Ebba Grön med meningen " Med en kpist är det svårt att diskutera?" 



Så här gick det till när Berlinmuren föll:


Källa: Dn.se




Så här berättade man i  1989 i Rapport om Berlinmurens fall:


Källa: Svt.se

Imorgon kommer en vän till mig på besök. Hans var pojke när Berlinmuren byggdes och han kommer att berätta om sina minnen från den tiden. Jag vill att ni till imorgon tar med er en fråga om ovanstående som ni ställer till Hans. Det är helt ok att göra detta på svenska. Alla kommer inte hinna ställa sin fråga, men var beredda ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar