söndag 23 augusti 2020

Ordkunskap Eng 9C

 Hej på er! 

Som ni vet nu kommer jag vara sjukskriven v. 37 till troligen v. 42. Under tiden kommer ni ha Ellinore som vikarie. Det jag vill att ni fokuserar på under tiden jag är borta är framförallt att utveckla ert ordförråd samt att öva er på att tala engelska. Jag skriver idag på svenska så att jag är säker på att alla har förstått. 

Utöver detta kommer ni att arbeta med läromedlet Wings och de uppgifter som Ellinore planerar för er. Ellinor kommer ha tillgång till vårt Classroom och lägga sina instruktioner där. 

I länken nedan hittar ni ord som är framtagna som ur listan http://www.newgeneralservicelist.org/ där forskare har tagit fram de ord som är vanligast och viktigast att kunna för oss som inte har engelska som modersmål. 

Under tiden jag är borta behöver vi ha ett tydligt system så att jag kan följa vad ni gjort (och inte gjort!). Jag ser också att det blir en hel del "copy paste" när ni arbetar med datorn och inte så mycket tankeverksamhet! Jag vill därför att ni ska arbeta med skrivbok och penna!

Det ni först ska göra är att slå upp ett helt uppslag i skrivboken och skriva in följande rubriker: 

Om du har svenska som ditt modersmål och det språk du förstår "mest" på kan du hoppa över kolumnen med "betydelse på ditt starkaste språk. Ett tips är att använda nedanstående modell när du ska plugga in begrepp även i andra ämnen. 

Ni kommer få lektionstid till att arbeta med att utveckla ert ordförråd, men jag vill också att ni pluggar hemma. Ca 20 nya ord per vecka enligt modellen ovan tycker jag är rimligt. 

Under tisdagens lektion ska vi göra ett ordkunskapstest så att ni ser hur många av de vanligaste orden ni redan kan idag. När jag är tillbaka v. 43 gör vi samma test igen och då hoppas vi att ni lärt er många fler ord. 

De vanligaste orden ur New General Servicelist finns i Quizlet. Jag lägger några länkar här till er. Ni kan redan många av orden så gör ett test i Quizlet först för att se vilka ord du behöver lära dig. När du vet vilka ord du inte kan skriver du in dom i din skrivbok och tränar på dessa. I Quizlet klicka på Test och sedan nere till vänster på options och välj Multiple choice, definition och 50 questions. Då gör du ett snabbtest för att se om du vet betydelsen av orden. De ord du inte kan enligt snabbtestet skriver du in i skrivboken och följer den modell jag visat ovan. Träna in orden, med stavning och betydelse. 

https://quizlet.com/Sara_Bruun8/folders/most-common-words-for-esl-learners?x=1xqt&i=81stf




Utöver att träna ordkunskap vill jag att ni varje vecka lägger en stund (ca 20 minuter) på att koncentrerat arbeta med Readtheory Ni har alla inlogg till Readtheory och under tisdagsslektionen ska vi repetera hur det fungerar. Det som är bra är att jag, via min lärarsida, kan följa er utveckling. 

Under lektionen (tisdag 25/8) kommer jag gå igenom hela denna text och visa er hur ni ska göra. 

/ Sara 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar