torsdag 10 juni 2021

Sommar i P1

Sommar i P1 2021 

Redaktionen för Sommar i P1 verkar ha dammsugit alla skolor för att hitta någon som är galen nog att tacka ja till att sommarprata. Dom hittade tant Bruun. 

När Cecilia Bodström ringde trodde jag att hon drev med mig. 
- Är det det riktiga Sommar i P1 du menar? Alltså det på radio? Det riktiga? 
Hon fick övertyga mig i flera minuter om att det var sant. Dom ville ha en inblick i skolans värld och jag är ju en van talare och tydligen inte rädd för att sticka ut hakan.


Mycket hedrande uppdrag och jag är så stolt över att få vara en del av detta namnkunniga gäng: 

I två månader har jag jobbat med manus varje ledig stund. 20 A4 blev det. Vilken tur att man får en producent som står vid ens sida och hjälper till att brottas med manus. I mitt fall har jag haft turen att få Eva Landahl Kihlman, programchef på SVT, som min producent. Två månaders ren kompetensutveckling att få arbeta med henne! Stort tack till dig för allt! 
 





Vad ska jag prata om då? Ja, det är väl ingen skräll att det blir ordning och reda, vikten av läsning, betygsinflation, men också en stor del humor. Så här beskrivs det: 

"Läraren om att motivera elever som har gett upp, i en skola som inte alltid är för alla. 
Sara Bruun jobbar som språklärare i Höör. Hon betonar vikten av läsning och menar att det även är viktigt att bygga relationer och att vara konsekvent för att lyckas som lärare. Sara Bruun har fått Kungliga Vitterhetsakademiens pris för berömvärd lärargärning och tilldelats den Europeiska kvalitetsutmärkelsen ”The European Language Label”. 

– Mitt program kommer att handla om den känslomässiga bergochdalbanan det är att vara lärare, om dieselsmutsiga nävar och salta djungelvrål. Jag berättar också om några heta potatisar och utmaningen i att motivera elever som har gett upp, i en skola som inte alltid är för alla.

 Språklärare, 47 år 

Född i Perstorp, bor i Hässleholm Debuterar som Sommarvärd"

5 augusti är det dags! 

Knäppt? Förmodligen. Modigt? Väldigt. Rädd? Oh yes.


/ Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar