söndag 19 januari 2014

Tyska 8 20/1

Hej
Känns skönt att jag hade fel när det gäller att ni inte kunde basgrammatiken. Alla visade i fredags att ni kunde detta. Nu måste ni omsätta detta i praktiken. Att bara rabbla regler är ointressant. Läs ert manus mening för mening tillsammans och kolla om ni böjt verben rätt, om har och är rätt osv...

Detta är grunduppgiften:

1. Ni ska skapa en presentation av er själva i ert Team. Använd filmen vi sett som mall.
Var och en av er i gruppen skriver först ett manus över vad ni ska säga. Det som måste ingå är:
Namn, ålder, vilket land ni kommer ifrån, var ni bor och om ni har någon hobby.

2. Hjälps åt i gruppen med att få texten så korrekt som möjligt. När ni hjälps åt vill jag att ni tänker på metoden Two stars and a wish. Den vill jag att ni tänker på under hela resan. När ni tycker att ni gjort ert bästa och är klara ber ni mig titta på texterna. När texten fått ok av mig går ni vidare till steg 

3. Spela in er presentationsfilm. Använd din smartphone eller iPad. Spela in filmen och publicera på lagets plats i Webbstjärnan under rubriken Ticket nach Hässleholm - (ditt teams namn). Om ni vill redigera filmen och lägga till olika effekter är det helt ok. Ett tips är gratisprogrammet www.vimeo.com eller iMovie. Tänk på att tala tydligt!

Jag vill att alla är klara efter lektionen på fredag 24/1. Jag vill kunna publicera teamens "Die Vorstellung der Kandidaten" under helgen. Tänk på att tisdagens lektion går bort pga skridsko. Ni måste alltså arbeta hemma också för att hinna.

Om ni inte minns metoden Two stars and a wish så kolla här. Filmen och tipsen är på engelska men det är inga problem för så smarta elever som ni!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar