Filmerna ligger ute på Ticket nach Hässleholm bloggen.
Jag tänkte lägga upp planeringen för denna och nästa vecka så att ni vet vad ni ska göra och kan planera er tid. Om ni tycker det blir för mycket och vill att jag ska dela upp det får ni säga till. Enligt utvärderingarna tyckte ni det var bra med lång planering så jag bockar nacken och lyder!
Denna och nästa vecka ska vi arbeta med:
Ni ska titta på filmen Folge 1 - Zugspitze. ( Ibland funkar det bara att se filmerna med webbläsaren Firefox, bara så ni vet! Under filmen finns manus att ladda ner om ni vill.)
Ni ska formulera ett uppdrag till "granngruppen". Nord-till West, West till Süd, Süd till Ost, Ost till Nord.
Uppdraget går ut på att skicka iväg gruppen till ett hemligt ställe i Sverige genom en eller flera ledtrådar. Ledtrådarna skrivs på enkel tyska. Gruppen ska ta reda på vart de ska åka. Om gruppen inte kommer på det kan man ställa frågor på tyska till uppdragsgivaren.
Ni ska sedan ta reda på hur vädret är på platsen samma dag och hur vädret kommer att bli två dagar framåt.
Gruppen lämnar in redovisningen på tyska till gruppen som gav uppdraget. Uppdragsgruppen kontrollerar att uppdraget är utfört och lämnar det vidare till mig. Den som snabbast och på begriplig tyska löser uppdraget vinner sin första TICKET NACH HÄSSLEHOLM biljett! Först framme i Hässleholm vid terminens slut vinner ett fint pris. Lovar!
Ni ska kunna skriva en egen väderprognos
* Bedömning av er skriftliga förmåga. Skrivs enskilt. Skriv i Google Drive och dela med mig.
Ni skriver lektionstid.
Ni ska kunna prata om väder i basgruppen samt enskilt prata in er väderprognos i appen Soundcloud.
* Bedömning av er muntliga förmåga
Detta görs lektionstid.
För att klara ovanstående behöver ni under måndagslektionen i basgrupperna arbeta med:
1. Översätt fraserna till svenska tillsammans i basgruppen:
Der Wetterbericht
Morgen wird es kälter und es wird regnen
• Es regnet/schneit.
• Es ist wolkig/bewölkt/regnerisch/neblig/bedeckt/windig/stürmisch/kalt.
• Es gibt Regen/Hagel/(Neu-)Schnee/Glatteis/Nebel/Gewitter
(Blitz und Donner)/Wind/Sturm.
• Es ist sonnig/trocken/warm/heiß.
• Die Sonne scheint.
• Morgen wird das Wetter besser/schlechter.
• Über orgen wird es regnen.
• Morgen/Übermorgen/In den nächsten Tagen gibt es
schönes/trockenes/kühles/gutes/besseres/schlechtes/...Wetter.
• Es ist heute kühler/wärmer als gestern.
• DieTemperaturen liegen zwischen 10 °Celsius und 15°Celsius.
1. Heute ist Montag.
Wie war das Wetter gestern?
2
Wie ist das Wetter heute?
När ni översatt färdigt börjar ni på att formulera ert uppdrag till granngruppen.
När ni översatt färdigt börjar ni på att formulera ert uppdrag till granngruppen.
Läxa till tisdag 28/1: Se filmen Folge 1 - Zugspitze.
Läxa till fredag 31/1: Kunna fraserna så att ni kan börja skriva den enskilda
väderprognosen senast på måndag 3/2
På fredagen 7/2 ska ni vara klara med alla uppgifter. Planera er tid!
Ps.
De som vill jobba i ett snabbare tempo behöver inte följa denna tidsplan.
Ni bestämmer själva i gruppen. Den som försöker föreslå ett långsammare
tempo.... ja.. vad tror ni händer då? Förslag? :)
Lycka till!
Sara
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar