söndag 24 januari 2021

Aktiva elever vid fjärr/distansundervisning

 Nu har vi på högstadiet haft ett par veckor där vi inte haft våra elever i klassrummet och vi har behövt undervisa via datorn. Jobbigt och svårt tycker jag och då är jag ändå van att jobba så och har föreläst i andra delar av världen i flera år. Jag har full förståelse för att undervisning via fjärr/distans skapar stress hos er. 

I min förra video gick jag igenom grunderna i Google Meet och Jamboard och vill ni se den igen hittar ni den här: Grunderna i Google Meet och Jamboard .  Mina filmer riktar sig till lärare på mellan och högstadiet, men självklart kan ni som jobbar på Gymnasiet också använda er av dom. 

Idag ska jag visa er hur ni kan ta nästa steg i undervisningen och framförallt ha aktiva elever. Det jag ser är att många lärare skickar ut uppgifter som eleven ska arbeta med enskilt eller att läraren pratar rakt in i skärmen alldeles för länge. Du tappar dina elevers fokus mycket snabbare via skärmen och behöver aktivera dom. Flera av er gör det via tex chatten i Google Meet, men i filmen nedan ska jag visa hur du kan göra detta ännu bättre genom tillägget Pear Deck. Du startar Google Meet och presenterar din skärm. Då ser eleverna allt du gör på skärmen. Sedan startar du lektionen genom att klicka på den gröna knappen inne i PearDeck. Här gör många fel och startar presentationen som vanligt istället. Eleven loggar in som i tex Kahoot och behöver bara en kod. Enkelt! 

Sist i filmen kommer jag också resonera om det går att bedöma elever som inte är i klassrummet? Jag ger lite tips på hur du kan tänka nu. 

Mycket nöje: 



/ Sara 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar