fredag 30 maj 2025

Skolledare: Så får ni intensivläsning att bli en del av det systematiska kvalitetsarbetet

Intensivläsning i helklass kan göra stor skillnad – men för att ge långsiktig effekt måste den förankras i skolans styrning och uppföljning. Då behöver arbetet bli en naturlig del av skolans kvalitetsarbete. 

För att arbetet ska få verklig kraft behöver det planeras, genomföras, följas upp och utvecklas över tid. I planeringsfasen handlar det om att göra en tydliga analys tillsammans med lärare och specialpedagog/lärare och utifrån den sätta tydliga mål: 

👉Vad vill vi uppnå? 

👉Vilka årskurser eller elevgrupper ska prioriteras? 

👉Har du som skolledare personalen "med dig" eller krävs det utbildning och förklaring om varför skolledningen valt att satsa på intensivläsning i helklass? 

👉 Hur skapar ni läslust och läsengagemang? 

När det är dags att genomföra behöver intensivläsningen få en tydlig plats i schemat. Som skolledare behöver du freda denna tid och själv signalera att det är viktigt. Du kan inte lägga annat på denna tid och säga att det är okej att vi hoppar över det idag och gör x istället. Det är obligatoriskt att genomföra och det ska alla lärare göra. 

Ett tips för att öka läslusten är att tydligt involvera och engagera skolbibliotekarien. Låt bibblan bli en trygg oas där man kan samlas runt böcker och ha en lugn stund för vila och återhämtning. Måste alla elever vara utomhus när det är rast eller kan skolbiblioteket bli en del av rasten? Raster måste inte handla om bollar och King Out... eller hur? 

Som skolledare behöver du utse en person som hjälper dig att följa upp hur det går samt kunna handleda lärare som tycker det är jobbigt.  Denna person hjälper också dig med uppföljningen av insatsen och håller koll på att tex minuttesten genomförs och dokumenteras.

Genom att systematiskt följa upp insatsen och göra cirkeldiagram för att synliggöra elevernas progression får lärarna upp ögonen för hur det ser ut i respektive klass. Utifrån resultaten behöver lärarna sedan tänka till kring sin planering. Om majoriteten i en klass inte klarar att läsa undertexten på film, eller inte hinner läsa texten på lärarens Powerpoint - då måste läraren tänka till och tänka om kring undervisningen och inte bara köra på som vanligt. 

Här är ett exempel från en årskurs 7: 

I årskursen ovan blev det mycket tydligt att lärarna var tvungna att tänka om kring sin undervisning, vilket de också gjorde. I kombination med 4 intensivläsningsperioder, och strukturerat arbete med skönlitteratur och textsamtal såg resultaten väldigt fina ut i slutet av läsåret. Nu gäller det som skolledare att inte släppa taget! Det är lätt att lärarna tror att nu är det klart och eleverna kan läsa! Men om vi inte håller i så kommer eleverna tappa sin läskondition. Många elever läser inte en bokstav under sommaren och flera talar kanske inte ens svenska alls. Då har vi tappat konditionen över sommaren och behöver direkt ta tag i den igen.  

Så kan skolledningen arbeta strategiskt

PLANERA

  • Sätt tydliga mål: Vad vill vi åstadkomma? Hur mår läsförmågan i vår skola?

  • Välj målgrupp: Vilka klasser eller årskurser? Hela skolan? 

  • Hur ska du göra för att få all personal med på tåget? 

  • Hur har du involverat skolbibliotekarien? 

  • Hur har ni planerat in läsfrämjande insatser så att ni arbetar för att väcka läslust? 

  • Lägg in tid för planering av läsning. Varva läsning av skönlitteratur i svenska och engelska. Se till att lärarna samplanerar när läsningen ska ske så det inte blir för mycket på en gång. 

GENOMFÖR

  • Schemalägg lästid: Ge plats för intensivläsningen i det ordinarie schemat.

  • Stöd lärarna: Ge struktur och utrymme för diskussioner och planering. 

  • Påminn om att läsning har två ben: avkodning och förståelse. Båda behövs för att kunna stå. 

  • Varva läsning av skönlitteratur i svenska och engelska så att eleverna hela året har en skönlitterär bok att läsa.  Tex i åk 7 inleder vi vecka 36-40 med att läsa Fula tjejer och vecka 41-45 läser vi Matilda på engelska. 46-50 läser vi noveller ur läromedel i svenska etc... 

FÖLJ UPP

  • Samla in resultat och gör tydliga cirkeldiagram per klass

  • Analysera diagrammen och rikta insatserna mot de klasser det behövs (alla klasser behöver kanske inte en insats?)

  • Är det någon klass som sticker ut? Har lärarna genomför insatsen enligt plan? Hur behöver ni göra inför nästa läsår? 

UTVÄRDERA OCH UTVECKLA

  • Justera modellen efter era behov.

  • Planera för återkommande intensivläsningsperioder och se till att det finns i ert årshjul.

🎯 Förslag på konkreta kvalitetsmål

  • ”Minst 90 % av eleverna ska varje vecka delta aktivt i textsamtal av litteratur antingen på svenska eller engelska ”

  • ”Alla elever i årskurs 7 ska ha nått målet om en läshastighet över 100 ord per minut”

  • ”Alla lärare ska genomföra intensivläsningsperioder med sina klasser och kunna analysera resultatet.”


Här kan du ta del av hur Gullhögskolan i Vårgårda arbetat med Intensivläsning i helklass: 

"Vi ser en en stor förbättring i elevernas läshastighet"



Jag och mina rävar vill därmed önska er ett skönt sommarlov när det väl kommer... 
Nu håller vi i och håller ut de sista dagarna! 

Glad sommar! 

Sara 



Inga kommentarer: