onsdag 25 mars 2015

Tyska 7an - Kläder

Nu har vi tränat på Der, Das och Die och lärt oss regler för när ett ord har någon av dessa artiklar. Det gör att ni med hjälp av reglerna kan räkna ut vilken bestämd artikel ett ord har.
Vi har också tränat på ackusativobjekt. Kommer ni ihåg? När satsdelen är ackusativobjekt ändras alla DER-ord till DEN.

Detta ska vi träna vidare på under lektionen. Vi ska gå och shoppa!
1. Ni ska arbeta i par och ni ska handla kläder.

2. Ni har 50 Euro kvar av era julklappspengar. Nedan hittar ni ord och fraser som ni kommer att behöva. Skriv en dialog om när ni handlar. Ni behöver fraser som:

Ich suche... - jag letar efter (när ordet är ett Der-ord blir det: Ich suche den Pulli)
Wo finde ich... var hittar jag?
Wie findest du... vad tycker du om?
Welche Grösse... vilken storlek?

Ich mag ... jag gillar
Ich möchte ... jag skulle vilja

Nedan hittar ni en länk till Quizlet där det finns fraser ni kan använda.
Shoppingfraser


Här hittar ni ord med bild till de klädesplagg ni vill köpa: Kläder

3. Ni ska köpa minst 5 saker vardera.
4. När ni skrivit klart er dialog så visar ni mig.
5. Använd appen Explain Everything. Hämta bilder på de kläder ni vill köpa. Kanske vill ni själva vara med? Ta då foto. När ni är klara med bilderna trycker ni på REC och spelar in er dialog.

Ni kan också välja att ni filmar när ni "leker affär". Filma och redigera sedan i iMovie.

Tänk på att det är tal och skrift som jag kommer att bedöma. Tydligare info kring detta hittar ni i Schoolsoft.

Att lära sig Shoppingfraserna samt att skriva klart dialogen är er uppgift till tisdagen 14/4.

/ Sara





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar