lördag 2 maj 2015

Prepositioner som styr ackusativ och dativ - bildstöd

Här kommer ett förtydligande inlägg om när prepositioner styr ackusativ eller dativ.

An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen - dessa prepositioner styr ibland ackusativ och ibland dativ. Se Cecilia Jalkebos film i förra blogginlägget för förklaring.
Först måste ni ju veta hur de olika substantiven ändras beroende på om det är ackusativ eller dativ.
I bilden nedan står det inte i den ordning vi brukar skriva det, men jag hade inte tid att göra en egen bild! Nedan är ordningen - der, die, das, die - Jag brukar skriva der, das, die, die. Ordningen spelar ingen roll - det viktigaste är att ni vet att tex alla der-ord blir dem i dativ, das-ord blir dem, die-ord blir der och die i plural blir den + n.



KOM IHÅG:
Om det i meningen handlar om att någon eller något rör sig, styr prepositionerna ackusativ.
Tex. Ich gehe in die Küche. (Jag går in i köket.)

RIA - riktning ackusativ

Tänk på hästarna: UD Å RIA ( Skånskt uttal!)
(Ut och rida )
(Bild: www.hest.no)




KOM IHÅG:
BEDA - befintlighet dativ 

När det i sammanhanget handlar om att någon/något befinner sig på samma plats styr prepositionerna dativ.
Ich sitze in der Küche. ( Jag sitter i köket.) 

Tänk på: 
En sockerBEDA (Skånskt uttal!)
Sockerbeta
 (Bild: www.uma.se)

Här kommer en översikt. Bilderna här har jag lånat ur Facebooksidan: Deutschland - Deutsch lernen. 






1 kommentar:

  1. preposition plus att är som hund och katt tacksam för exempel.

    SvaraRadera