söndag 27 september 2015

Tyska år 6 - torsd och fredag 1-2/10

Hej på er!
Jag är och jobbar i Barcelona denna veckan. Matilda kommer att ta hand om er.
Läxa till idag, torsdag, var att kunna fraserna:

Wie heisst du? Vad heter du?
Wo wohnst du? Var bor du?
Wie alt bist du? Hur gammal är du?

Ich heisse... Jag heter..
Ich wohne in...  Jag bor i ...
Ich bin 11/12 Jahre alt . Jag är 11/12 år gammal.

Matilda skriver de svenska meningarna på tavlan och ni skriver den tyska översättningen i era skrivböcker.
När ni är klara rättar ni gemensamt på tavlan. Eleverna byter böcker och rättar varandras.

Räkna 1-20

Ni ska idag och imorgon få  lära er att räkna till 20 på tyska. Till fredag nästa vecka (9/10) vill jag att ni har tittat på filmen och skrivit siffrorna i er skrivbok 3 gånger! Detta för att ni ska träna stavningen.  Jag vill också att ni säger efter mannen i videon och härmar uttalet.

/ >


FREDAG 

Idag ska ni få träna siffrorna igen. Ni ska spela Bingo!
1. Dela in en skrivboksida så att den har 6 rutor. Det gör du lättast genom att rita en rektangel och dra två vertikal streck i den. Matilda visar på tavlan.

2. Skriv in en siffra mellan 0-20 i varje ruta.

3. Matilda säger sedan en siffra i taget på tyska. Om du har skrivit den siffra hon säger i någon av dina rutor kryssar du den.

4. Den som lyckas kryssa alla siffrorna först ropar: BINGO! Sedan säger du de siffror du har i din skrivbok och Matilda kollar så att du har kryssat rätt siffror.

5. Spela gärna två gånger!

Ni ska idag få titta på när Anders lär sig tyska.

Först ser ni när han träffar sin tyska kompis: Anders vs. tyska del 1
och sedan när han lär sig räkna:  Anders vs. tyska

/ Sara







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar