lördag 21 mars 2020

Skriftliga uppgifter och prov - kan vi göra på nåt annat sätt nu?

Sociala media svämmar över med frågor om hur vi ska bedöma eleverna nu när vissa skolor har stängt och vi förbereder för eventuell stängning av grundskolan.

För det första menar jag att vi ska tagga ner och tänka undervisning och att det viktigaste är att eleverna ska lära sig något. Sen är bedömning naturligtvis viktigt men det är inget att stressa upp sig över just nu. Det är inte särskilt rättssäkert att bedöma något som eleven har gjort hemma så släpp bedömningsstressen. Vi kommer fixa detta - också!

För det andra menar jag att vi behöver tänka oss för nu och inte mata ut en massa skriftliga uppgifter som eleverna ska producera hemma. Ha hela tiden elevens arbetsbelastning i minnet när du planerar.
Jag tror det är viktigt att ta kommandot över elevens arbetsdag och hålla koll på hur mycket dom har att göra och även vilka moment som eventuellt prioriteras bort.  Om du tex tänkt undervisa om ljud och ljus i fysik nu på våren och det ställs in behöver ni hålla koll på detta. Skapa tex ett delat Google Kalkyl eller Excel och bjud in alla undervisande lärare i klassen. Anteckna ämne och de moment som av olika anledningar inte kan göras nu. Gör detta tillsammans! Hjälps åt! Om ni behöver ta igen moment vid ett annat tillfälle så har ni i så fall en tydlig översikt och full koll.

Muntliga uppgifter som går att lämnas in för bedömning - SeeSaw 

Om vi ändå vill att eleverna ska lämna in något som går att bedöma är min rekommendation att använda SeeSaw . SeeSaw är gratis och funkar både på dator, Ipad och i telefon. (Skriv till din IT-ansvarige och säg att den måste bli okej för GDPR om den inte redan är det!)

I SeeSaw kan du skapa egna uppgifter, men också låna av andra och göra om till dina egna. Uppgiften kan du sedan skicka rakt ut i ditt Google Classroom. Om du inte har Classroom kan eleven arbeta bara i Seesaw.
I inställningar kan du se till att det bara är du som ser elevens arbete. Klicka på skiftnyckeln så kommer du hit.



I bilden nedan har jag tagit foto med min telefon, laddat upp fotot i Google Keep, hämtat fotot i Google Keep i datorn och sedan laddat upp det i SeeSaw. Det finns andra sätt såklart, men jag tycker det är lättast när jag behöver ladda upp något handskrivet i datorn. Sedan kan jag skriva med valfri penna och färg, skriva med tryckta bokstäver och även klicka på mikrofonen för att spela in mitt tal. Detta kan du låta dina elever göra oavsett ämnen och jag tror att även elever från det att dom kan läsa klarar detta.
Du kan tex låta eleven ta ett foto på en matteuppgift eleven löst eller så kan eleven sätta igång kameran och visa uppgiften samtidigt som eleven berättar hur den löst uppgiften. Perfekt om du vill kunna lyssna på elevernas resonemang eller om eleven tex har svårigheter med att skriva.




Instruktionsfilmen nedan gjordes  2018 och jag orkade faktiskt inte göra en ny. Lite nyheter finns sedan dess:
- Du kan importera dina elever direkt från Google Classroom och även skicka ut uppgifter direkt i Classroom som eleven sen löser i Seesaw.

- Dom skriver nu Assign activity istället för Create activity.
I övrigt är det i stort sett samma funktioner i filmen som det är idag.




Här hittar du en mycket kort matteuppgift som jag tvingade min kära dotter att lösa idag!
Hon går i år 7 och har inte arbetat med matteuppgifter i SeeSaw tidigare. Jag tog foto på en matteuppgift i hennes bok (Matte Direkt 7, Sanoma) laddade upp den enligt ovan och bad henne berätta hur hon kom fram till svaret. Så här såg uppgiften ut: a, En tredjedel av ett tal är 6. Hur mycket är hälften av talet? b, hälften av ett tal är 18. Hur mycket är två tredjedelar av talet?
Ellen hälsar att det är lätt att fatta hur man ska göra, men att det är läskigt att höra sin egen röst när den är inspelad och att man behöver vänja sig vid det. Därför vill man att det bara är läraren som ska lyssna tills man vant sig.



Här är Ellens mycket korta lösning av uppgiften ovan:



Eleven kan istället för att klicka på Drawing hålla sin handskrivna lösning framför sig, klicka på video och spela in sitt tal samtidigt som eleven visar bilden. Ni mattelärare brukar ju vilja se hur dom räknat i flera led, eller hur? Ett annat sätt är att göra som jag gjorde med Mellobilden och ladda upp fotot.

Här hittar du ännu ett elevexempel där eleven pratar fritt och har valt att ha sina instruktioner på sin mobil. Eleven har godkänt sin medverkan:



Mitt råd är att använda Google Classroom, om du har tillgång till det såklart, för struktur och hålla instruktioner så långt det går där och därifrån länka till SeeSaw. Tänk på att det ska vara tydligt och enkelt för eleven och dig själv.

I dessa tider behöver vi tänka brett och hitta lösningar. Jag tror att SeeSaw kan vara lösningen på flera av dessa bekymmer vi sitter med nu. Det är enkelt, funkar på alla olika enheter och det är gratis.

Lycka till!
Sara



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar