onsdag 26 november 2014

Eng 8A, 9C

 You have read a chapter of the book: " The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian.
Today  we are going to read the text together and help each other writing an emotional poem.

This is how you do it:

1. Write a Sensory Emotion Poem
Work in pairs.
When you read the text - what did you think of? Discuss the text in pairs and write down words that describe the emotions in the text.Write your words in  https://todaysmeet.com/Emotions 
Choose one emotion that you think describes the text best. 

Title (Emotion)
(Line 1) (Emotion) is (color)
(Line 2) What does the emotion taste like?
(Line 3) What does the emotion smell like?
(Line 4) What does the emotion feel like?
(Line 5) What does the emotion sound like?
(Line 6) What does the emotion look like?

(Line 7) (Emotion) is _____________(include a metaphor)

If you don't remember what a methapor is you can find help here: Metaphor

2. Use the iPad and the app Canva to create your poem. I will show you how to work with Canva.  
Save your poem and send it to me: sarasv74@gmail.com


A few years ago my pupils read The Hunger Games and then a girl wrote an emotional poem like this:

Chatta med Ienstein

Språkval årskurs 8.

Här kan ni chatta med Ienstein:

Chatta 




söndag 23 november 2014

Svengelska och Elevens val - måndag v. 48

Jag är hemma idag, men Matilda är vikarie.

Svengelska i åttan: 

1. Har ni läxa eller andra uppgifter i ordinarie engelska gör ni det först.
2. Arbeta 20 minuter med Vocabulary - Matilda har uppgifterna på katedern.
Använd ordbok eller telefonen.
3. Arbeta med iPaden och The Minnits tiden som blir över.

Elevens val

Jag har skapat en Facebookgrupp som ni kan gå med i. Den är hemlig och bara till för
oss i projektet. Mira har sökordet. Det är ok att gå in på Facebook  och söka på gruppen och ansöka om
medlemskap. Jag lägger till er.
Förra gången filmade ni presentationer av varandra. Gör dessa färdiga och redigera gärna i appen iMovie. Hjälp varandra.
När ni är klara kan ni publicera filmerna på http://e-twinningblog.se/ Skriv en inledning på engelska som presentation till filmen.

Bloggen är ju en del i tävlingen Webbstjärnan. För att gå vidare i Webbstjärnan måste man leva upp till vissa krav. Kolla in kraven här https://www.webbstjarnan.se/tavlingen/sa-har-gar-det-till/regler/
och jämför med er e-twinningblog. Har ni med allt som krävs? Uppdatera er blogg så att den uppfyller kraven i tävlingen. Kolla punkt för punkt.
Ta hjälp av 9Cs blogg: http://thecolourofthehumanheart.se/exempelsida/ för att veta hur er måste vara. Förra året blev deras blogg bland de 10 bästa i Sverige.

Sara


Engelska 9A

Hej
Jag är hemma idag. Matilda tar hand om er!
Idag är absolut sista lektionen i skolan inför redovisningen på fredag.
Använd www.screencastomatic.com för att lägga ljud till era presentationer.
Tyvärr funkar inte JAVA på elevdatorerna. Jag har ringt till Helpdesk om det.
Det funkar på min lärardator så ni får turas om att använda den. Matilda har lösenord till den.
Om någon hellre vill spela in med iPaden kan ni hämta era presentationer via appen Explain Everything. Ni trycker på Record och när ni är klara kan ni publicera på Youtube. I o med att ni har Googlekonto så har ni automatiskt en Youtubekanal. Hjälp varandra!
Ni kan välja om ni vill redovisa inför klassen eller om ni vill
göra en film av presentationen och publicera på www.thecolourofthehumanheart.se.
Ni som blir färdiga med filmerna och vill publicera kan prata med Mira,William och Filip.
De har lösenorden!
Skriv en inledning i bloggen om vad er film kommer att handla om, lägg till filmen och quizen under filmen. Om ni inte har gjort en Kahoot - den gör vi lektionstid och den behöver ni inte publicera.
Skulle det strula och ni behöver hjälp kan ni skicka på HangOut eller ringa. Jag är i soffläge! :)
Lycka till!
Sara

lördag 22 november 2014

Tyska idiom - del 1

Hej mina bästa sjuor!
Jag är sjuk och hemma idag, men Matilda tar hand om er.
Här kommer en utmaning!
Matilda delar in er i grupper med tre elever i varje grupp.

1. Ta reda på vad nedanstående uttryck betyder.
Läs texten. Titta på bilderna som hör till. Fundera över
vad uttrycken kan betyda. Motivera ert svar.
Skriv er svar som kommentarer här
nedan i bloggen.
Gå inte i fällan att använda Google Translate!

2. När ni är färdiga vill jag att ni tar nästa text i boken (jag har
ingen bok hemma och vet därför inte sidan!) som vi inte har läst.
Läs texten tillsammans i gruppen och samla ord ni inte kan. Slå upp
dessa ord och lär er dem. Översätt texten skriftligt till svenska.
Alla hjälps åt att skriva.
Vi ses!
Sara

         
1. Das Auto ist im Eimer.


2. Wenn die Katze aus dem Haus ist, tanzen die Mäuse auf dem Tisch.


3. Er hat den Faden verloren.


4. Eine Hand wäscht die andere! 

5. Sie ist eine Rabenmutter.


6. Er hat viel Kohle.



7. Er ist auf Draht. 



Engelska 8A

På tisdag kommer vi ha besök av två lärare från en annan skola. Vi kommer att inleda med att titta på ett avsnitt av Mr Bean. Ni sitter två och två där den ena är vänd mot tavlan och den andra har ryggen mot tavlan. Ni ska turas om att, på engelska, beskriva för varandra vad som händer i filmklippet.




Vi kommer sedan att fortsätta att arbeta med grammatik. Grammatik arbetar vi med på svenska.
Först ska vi arbeta i grupp och använda oss av Plickers. Ni kommer att få ett antal meningar som ni ska diskutera i gruppen och komma överens om vilken mening som är rätt och varför. Ni behöver inte räcka upp handen utan när ni är överens ska alla i gruppen kunna motivera ert svar.
Sista delen av lektionen är enskilt arbete med nedanstående uppgifter. Under tiden ni arbetar med uppgifterna kommer jag att ha uttalsträning med er. Ni kommer ut en och en till mig och läser texten vi arbetade med förra veckan. Jag hjälper er med att rätta till och förbättra ert uttal.

Arbeta i er egen takt med att repetera följande moment:
Grammar - Arbeta i lugn och ro. Om du hänger upp dig så titta i arbetsboken längst bak där finns förklaringar till de olika momenten.

1. Gör uppgiften A-AN 1, 2 och 3

2. Gör uppgiften PLURAL 1, 2, 3, 4, 5 och 6

3. Gör uppgiften QUESTION WORDS 1, 2 och 3

4. Gör uppgiften PERSONAL PRONOUNS 1, 2, 3 och 4

5. Gå över till Grammar 2 och gör uppgiften om AM, IS och ARE .

6. Gör uppgiften: PLURAL







tisdag 18 november 2014

Tysk grammatik - Bisatser

Här kommer en film om hur bisatser fungerar i tyskan. Den är gjord av Helena Södersten:

Im Restaurant - tyska 6

Förra gången tittade vi på ett avsnitt av Anders vs. tyska. Anders gick där på restaurang. Vi fick lära oss olika fraser som är bra att kunna för att beställa mat.
Idag ska vi arbeta vidare med detta.
Ni ska arbeta i grupper med tre elever i varje. Slutuppgiften kommer att vara att göra en film om när ni är på restaurang. Någon är kypare och ni andra är gäster.

1. Ni ska först samla ord som ni kommer att behöva för att kunna beställa förrätt, huvudrätt och efterrrätt. Ni behöver alltså hitta fraser och ord för att kunna prata med kyparen.
Gör en tankekarta i skrivboken med ord ni tror ni kommer att behöva. Skriv orden på både tyska och svenska.

2. Visa mig orden.

3. Använd orden och fraserna ni lärt er och sätt ihop en dialog. Alla ska skriva och alla ska säga något på tyska.

4. Träna in dialogen så ni kan uttala orden.

5. Be mig om en iPad och filma sedan er dialog.

Sara

söndag 9 november 2014

Wenn die Katze aus ...


Jag kommer att vara i Göteborg onsdag till fredag denna vecka. Fundera på vad uttrycken på bilderna betyder och skriv svaren i kommentarsfältet!


torsdag 6 november 2014

Singular och plural i engelska

Hej!
Innan vi har lektionen på tisdag 12/11 vill jag att ni har svarat på frågorna i forumuläret nedan.
Genom att göra detta kan jag i förväg se om ni förstått vad vi gått igenom.
På torsdag är jag i Göteborg och ni kommer att få en skrivuppgift av vikarien. Ni ska skriva om " This is my country". Fundera gärna i förväg på vad ni kan skriva om som hör ihop med ditt land. I förväg kan du ta reda på ord som du kommer behöva för att kunna skriva om Sverige.
Tex:
Vad är typiskt för Sverige? Mat, klimat, sport?
Vill du alltid bo i Sverige eller vill du flytta till ett annat land? Varför, varför inte?
Är du stolt över Sverige? Varför, varför inte?



Lycka till / Sara

måndag 3 november 2014

Personändelser i tyska

Till fredag är er uppgift att titta på filmen om personändelser. Filmen är gjord av Cecilia Härsing. Hon är en grym tysklärare och därför lånar vi hennes film. När ni sett filmen svara ni på frågorna i enkäten under filmen / Sara






Genitiv och uppgifter!

Till fredag vill jag att ni har tittat på filmen nedan. Den är gjord av Petra Molin. Jag har sett den och skulle gjort på samma sätt därför lånar vi denna och jag slipper jobba ihjäl mig! Se filmen och svara på frågorna nedanför.






söndag 2 november 2014

The dark history of London

We are going to watch a film: "The dark history of London" made by Linus.
He was in London a few weeks ago. His task was to make this film for you:

Linus's film

On Mondays we are going to work with http://www.schoolhistory.co.uk/lessons/ and on Fridays we will continue working with grammar.

You are going to work in your groups:

1. Naomi, Johanna J, Filippa -(Elisabeth 1)
2. Julia, Saga, Sarah - (King John)
3. Victoria, Johanna C (Spanish Armada)
4. Linus, Mira, Victor SB (Making of the UK)
5. Emil, Victor C, Philip N (Battle of Hastings)
6. Rasmus, Filip P (Jack the Ripper)
7. Filip E, William (Plague Doctors)

TASK:
1. Choose one theme to work with. You find the different themes by clicking on the link above.

 - Legacy of the Romans
- Who should be king?
-Battle of Hastings
- Henry II and Beckett
- King Richard Lionheart
- King John (Prince John in Robin Hood)
- Elisabeth I
-Oliver Cromwell
-Guy Fawkes (you need to find your own information.)
-Plague doctors
-Jack the Ripper (you need to find your own information.)
- Spanish Armada
-Making of the UK

2. When you have chosen a theme follow the instructions here: http://www.schoolhistory.co.uk/lessons/ .
Your task is then to make a film where you teach the class what you have learned. Watch Linus's film for inspiration, but feel free to create something completely different. Just let me know.
Everyone is writing and everyone is of course speaking English during the project.
Share your work and thoughts with me: sarasv74@gmail.com

3. The film needs to be instructive, in English, minimum 3 minutes and maximum 7 minutes long.

4. Publish the film on www.thecolourofthehumanheart.se. You should also be able to present it in class. You need to create a quiz or small test to make sure the class isn't asleep during your presentation. Use Kahoot, Google forms or your own choice.
If you want to you can use the flipped classroom as a model. If you choose that model you need to tell me and the class what we need do in advance to be prepared for your history lesson.

5. You will need to work together at home as well. If you write together in Google Presentations it is not a problem. You can add Wevideo as an app to your Google Drive if you need to edit your film at home.
6. Your presentations will start: Monday 24th of November.

As always you will find the goal and aim of this project in Schoolsoft.

Sara