Fula tjejer
Författare: Lina Bjärbo, Johanna Lindbäck och Sara Ohlsson
De kommande veckorna kommer vi ägna åt att läsa och arbeta med boken Fula tjejer.
Lektion 1 Tisdag v. 46
Inledning
1. Titeln på boken kan anses något provocerande: Fula tjejer.
- Varför är det en provcerande titel?
- Vad tror du att boken kommer handla om?
2. Sara högläser kapitel 1-3 s. 1-21
3. I Classroom öppnar du ett dokument som du döper till: Fula Tjejer - läslogg.
Detta dokument använder du för alla anteckningar du behöver ta till ditt läsande.
4. Varje torsdag tills boken är utläst kommer vi ha läxförhör på boken.
Det kommer vara både på innehållet och på ordkunskap.
De första orden att lära sig till torsdag v. 46:
patetisk: starkt känslosam (synonym: löjeväckande, misslyckad)
förakt: stark känsla av ogillande och hat
koncentrera: samla
noggranna: riktiga, exakta
kryptiska: hemlighetsfulla
avfärda: skicka iväg, avvisa
tumult: bråk, oväsen
granska: noggrant undersöka
Innehåll:
Svara på frågorna i ditt dokument. Detta gör vi så långt vi hinner lektionstid. Resten gör du klart hemma.
Beskriv de olika huvudpersonerna.
tex. Den första huvudpersonen jag läser om heter Tilde. Hon är...
* Vad får vi veta om dem?
* Vad tycker de om varandra?
* Vad tycker du om dem?
Till torsdag v. 46 ska du ha läst till s. 21, kunna stava till och veta betydelsen av orden i fetstil ovan och kortfattat kunna beskriva huvudpersonerna.
Om du behöver så laddar du hem LEGIMUS vi bibblan och kan kombinera ditt läsande med att lyssna.
Lektion 2 torsdag v. 45
1. Läxförhör ord/innehåll i ChromEx.
2. Nya ord till torsdag 18/11:
Gigantisk: väldigt stor
begynnelse: början
entusiastisk: väldigt intresserad
enerverande: jobbig, störig
härda ut: stå ut med
mäkta med: orka med
acceptera: säga okej till
3. Läs s. 22-58 . När lektionen startar på tisdag 16/11 ska du vara på s. 58.
Gör läslogg i ditt dokument. Infoga en tabell i ditt dokument genom att klicka på INFOGA - TABELL och sedan markera 4 rutor. I rutorna skriver du rubrikerna som du ser i bilden:
4. Efter varje kapitel stannar du upp och skriver i din läslogg. Det räcker att du skriver korta meningar eller endast ord som är för ditt minne. Under rubriken Frågetecken kan du skriva in om det är något i handlingen du inte förstår. Jag kollar regelbundet i era dokument och svarar er.
Under rubriken mönster/kopplingar skriver du om du ser något mönster som återkommer i boken eller om du kan göra några kopplingar till ditt eget liv.
Jag visar er lektionstid hur ni ska göra.
När lektionen startar på tisdag 23/11 ska du ha läst till s. 84
Ord till torsdag v. 47
1. recensera : presentera, bedöma tex en bok eller film
2. segregation: uppdelning av ett samhälle
3. promillenivå: så mycket alkohol någon har i blodet tex gräns för böter
4. optimalt: bästa möjliga
5. potentiella: möjlig
6. invändningar: argumentera emot
7. grensle: med benen på var sin sida
8. instinktivt: utan att tänka sig för
9. Länskrim: en avdelning inom polisen
10. brölig: stökiga, högljudda
11. raffinerad: utstuderad, genomtänkt, smart
12. sanningsenligt: ärligt
13. anmärkningsvärt: ovanligt intressant
14. baxnar: häpna, bli förvånad
Lektion 3 tisdag v. 47
Jag är i Stockholm måndag - tisdag så ni har vikarie.
1. Träna på orden ovanför. Att kunna stavning och betydelse är läxa till torsdag.
- Skriv orden plus betydelsen 3 gånger. Gärna för hand. Om du gör det kommer du kunna det! Helt säkert!
2. Svara på frågorna nedan i Classroom. Arbeta enskilt, men det är helt okej att diskutera svaren med varandra. När lektionen startar på torsdag ska du ha svarat på alla frågor nedan. Det behöver inte vara långa svar, men minst några meningar per fråga. Kom ihåg att motivera dina svar och använda rätt skiljetecken!
1) Hur reagerar Tilde och Jasmine när de kommer med på Fula tjejer-kontot? Vad är lika i deras reaktioner? Vad är olika? Varför är det så oväntat att Jasmine är med?
2) Ingen av dem berättar om det för sina föräldrar. Varför inte, tror du?
3) Vad har tjejerna för status i klassen? Rangordna dem. Vem är högst i status? Motivera ditt val. Förklara varför du ger dem en viss ordning. Vad ger status i det här fallet? Är de nöjda med sin position?
4) Vad tänker du om kökstjänsten och klassens diskussion kring det? Fundera gärna särskilt på skillnader mellan tjejer och killar.
5) Nu har du läst fram till kapitel 17. Beskriv tjejerna igen. Hur har de förändrats från kapitel 1 till nu? Har du ändrat dig om någon? Tex gillade du en av tjejerna i början av boken, men nu tycker du inte om tjejen? Motivera varför du ändrat dig.
6) Vad är det viktigaste som händer i första delen tycker du? Motivera varför du tycker det är det viktigaste.
Torsdag v. 48
Till idag ska du ha läst till s. 160
Muntlig diskussion om boken:
1. Måste killar vara på ett visst sätt: trycka ner sina känslor, aldrig prata om svåra saker och hur de mår? Vem vill ha det så, killarna eller tjejerna?
2) I kapitel 23 är Jasmine arg och vill be ALLA att dra åt helvete. Varför tror du att det uppstår så mycket konflikter kring Jasmine? Försök komma på flera olika orsaker.
3) Varför är det ett sånt motstånd mot att berätta för vuxna om Fula tjejer-kontot?
4) Vad händer som får Eleni, Jasmine och Tilde att plötsligt tycka lika?
5) Beskriv Sebbe! Vad tycker du om honom?
6) Vad är det viktigaste som händer i den här delen?
Ord i läxa till tisdag 7/12
artikulera: tydligt uttala ord
skamsen: känna sig blyg över något man inte riktigt kan
insikt: djupare förståelse
kedjereaktion: en sak leder till en annan sak som leder till en tredje sak som leder....
ta parti för: favorisera
triumf: lysande framgång, seger
komplicerat: mycket svårt
exalterat: uppjagat
farstubron: en liten trappa vid ingången tll ett hus
container: en jättestor behållare som man tex kan transportera saker i
Tisdag vecka 49 7/12
Jag hoppas att du är i fas med din läsning och är på minst sidan 160.
Idag ska ni läsa i 40 minuter och de sista 20 minuterna ska ni skriva och fundera över det ni har läst. Ni skriver som vanligt i ChromEx.
Välj EN fråga av fråga 1, 2, 3 eller 4 att svara på. Alla ska svara på fråga 5.
Motivera dina svar. Skriv i storlek 12 och minst 5 meningar per svar.
Tänk på att använda rätt skiljetecken och styckeindela.
1) Vad tycker du om Elenis plan att smygfota Veronika? o Är den rätt eller fel? o Kan man ursäkta dåligt beteende med att det är för ett god sak?
2) Hur reagerar och agerar tjejerna när det kommer fram att det inte är Sebbe som driver kontot?
3) I kapitel 41 tänker Eleni att det är som att andra elever har blinkande neonskyltar med ord om hur de mår. Vad skulle det stå på hennes egen skylt? Vad skulle det stå på din skylt?
4) Vad tänker du om Jasmines och Amirs relation? Är de kära i varandra eller är de bara med varandra för att båda är populära? Varför tror du att Amir reagerar som han gör?
5) Vem tror du ligger bakom kontot? Förklara varför!
När torsdagens lektion börjar ska du ha läst till sidan 199.
Dead-line för att ha läst ut boken är tisdagen den 14/12.
Tipset är att läsa lite varje dag innan du ska gå och lägga dig!
Tisdag 14/12
Nu har ni läst ut hela boken! Bra jobbat!
Idag ska vi muntligt diskutera:
Boken heter ju Fula tjejer så....
Hur kan man tolka ordet ”fula” i titeln?
Varför är kommentarer om utseende så jobbiga?
Är det annorlunda att säga ”du är dum i huvudet” än ”du är ful”?
Vad är det som avgör om en person är ful eller snygg?
Vem bestämmer det?
Ibland sägs det att utseendet inte spelar någon roll, men stämmer det verkligen?
Vad skulle vara annorlunda i din vardag om utseendet verkligen inte spelade någon roll?
Varför är det just ett fula tjejer-konto, och inte fula killar? Skulle boken vara lika trovärdig om det var tvärtom?
Vad tror du hade hänt om det varit ett fula killar-konto?
Gå till Menti.com och ange koden; 5847 6239.
Ni ska också skriva om boken i ChromEx. Ni ska välja en av uppgifterna nedan.
1. Skriv en bokrecension. Det har vi gjort på engelskan och ni vet hur man gör. Kom ihåg skiljetecken och styckeindelning.
Skriv minst 400 ord och storlek 12.
2. Låtsas att du är Abbe i boken. Du ångrar väldigt mycket att du startade kontot Fula tjejer och väljer nu att skriva ett brev till alla tjejer i klassen där du förklarar varför du startade kontot, hur du känner dig nu, vad du vill göra för att förändra situationen kring hur tjejerna ser på dig samt ber om ursäkt. Du resonerar kring grupptryck och fördelar och nackdelar med sociala medier samt ger förslag på vad du kunde ha gjort annorlunda.
Skriv minst 400 ord och storlek 12. Kom ihåg skiljetecken och styckeindelning.
/ Sara
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar