torsdag 20 augusti 2015

Tyska+Minecraft+Webbstjärnan= Förhoppningsvis sant

Oj oj, vad grabbarna i 9an har slitit med att få till tekniken. De kommer med det ena förslaget efter det andra som jag tyvärr ratar eftersom "det är lite för olagligt"!
Vår tanke är att vi ska arbeta med Minecraft på tyska. Vi ska skapa världar och karaktärer och sedan ge varandra olika uppdrag som vi ska utföra. Problemet är att kommunens system är spärrat på nåt sätt så vi kan inte spela gemensamt och samarbeta så som vi tänkt. Det senaste förslaget är att vi ska ha en dator som är utanför kommunens system och en trådlös router. Då kan datorn vara värd och vi kan koppla ihop iPads. På iPadsen har vi den riktiga appen nerladdad. Tror jag att de menar! Om någon har en dator som ligger och skrotar och inte används får ni gärna låna ut den till tyskundervisningen detta läsår!
Härligt att se vilket otroligt engagemang detta har startat hos er elever. Många i båda 8an och 9an har stannat kvar efter skoltid för att klura på problemet. Sura blir ni när jag säger nej till kopior och andra suspekta sidor. Sedan att dessa sidor har flera miljoner spelare är ointressant. Skolan måste följa lagen.

Tills vi får igång tekniken (skam den som ger sig!) jobbar vi med papper och penna.
Uppgiften idag fredag för 7or och 8or är att skapa sina karaktärer.
Det står på tavlan vad ni ska göra.
Jag är i Stockholm idag men Matilda tar hand om er.

Skapa karaktärer enligt följande: 
Eleverna runt de olika borden samlar ord de vet vilka som samlar till vilken ordkategori.
Egenskaper, Hobby, Yrke, Outfits, Namn/accessoarer och en grej till som jag inte minns nu på tåget!

1. Skriv upp orden (lite fler ord än in är i gruppen) på lösblad. Är det substantiv så skriv med bestämd artikel tex: Der Lehrer- läraren
2. Klipp ut orden och lägg på bordet.
3. Bord nummer ett är det bordet som är närmst katedern. Gå klockvis och ta en lapp från varje grupps bord. Du ska ha lika många lappar som det finns kategorier.
Den elev som är nederst på klasslistan får börja ta ord. Därefter följer övriga efter i ordningen efter klasslistan och tar sina lappar.
4. Nu ska du enskilt skriva om din karaktär. Du ska även rita eller skapa en bild av din karaktär.
Besvara frågorna nedan och skriv svaren som en löpande text.
Wie heisst du?
Wie alt bist du?
Womit arbeitest du?
Hast du ein Hobby?
Wie siehst du aus?
Hast du ein Haustier?
Hast du Geschwister?
Was isst du am liebsten?

Texten kan då till exempel se ut så här:

Ich heisse Elsa Frost. Ich bin 12 Jahre alt. Ich arbeite nicht. Ich bin Schülerin. Ich bin ganz kurz, schlank und hat kurzes blondes Haar. Am liebsten habe ich Jeans und rosa Top. Eine Halskette habe ich immer.
Mein Hobby ist singen. Ich singe oft und gern, aber nicht sehr gut! Ich habe einen Hund, zwei Katzen und eine Schildkröte. Ich habe eine Schwester und zwei Brüder. Die heissen Anna, Arnold und Anton. Am liebsten esse ich Hamburger! 

När texten är klar vill jag att du låter en kompis titta på texten och rätta den. Har du svarat på allla frågor? Har du substantiv med stor bokstav? Har du rätt ändelse på verben? osv...

Under tiden din kompis rättar kan du själv rita din karaktär. Om du vet hur man skapar en karaktär i iPaden kan du använda den.
Tanken är att vi ska arbeta med dessa karaktärer under läsåret. Vi ska också publicera era texter och karaktärer på vår Webbstjärneblogg. Den är ännu ej skapad då jag ville att ni skulle tycka till kring namnet.

Om något är oklart så skriv till mig på KiK: SaraBruun74 eller på Messenger.
/ Sara




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar