tisdag 31 augusti 2021

Mitt smultronställe

 Ett smultronställe kan vara precis var och vad som helst. Ett soffhörn, en stig på åkern eller i gymnastikhallen kanske. Eller är ditt smultronställe oberoende av fysisk plats, så länge som du är med en människa som gör dig trygg? 

Du ska idag skriva en text om ditt eget smultronställe.  I bilden nedan hittar du hur texten ska byggas upp: 





















Vad är en liknelse? 

Liknelsen är ett bildspråk där ett begrepp klargörs med ett annat. Liknelsen skiljer sig från metaforen genom att det klart utsägs vad något liknar eller är som.

tex Hungrig som en varg, arg som ett bi 

Här hittar du exempel på liknelser: Tips på liknelser


Vad är en triad? 



Du skriver din text i Classroom enligt mallen ovan. När du är klar kallar du på mig som ger dig feedback. 

När din text är klar och omskriven lägger du in den i ett program som heter: Canva Du skapar ett konto med ditt googlekonto och väljer sedan Skapa design och A4 papper. Kopiera in din text från Google Classroom och designa ditt smultronställe. Du kan välja att lägga till egna bilder, text och färg. Var kreativ! När din bild är klar väljer du att klicka på SHARE och dela din bild med mig. Jag skriver adressen i chatten så den inte står här öppen i bloggen. Det blir så många delningar då! 
Jag visar er lektionstid hur ni ska göra. 

Era bilder vill jag skriva ut och sätta upp i klassrummet! 
Lycka till! 
Sara 

Tack till Cecilia Jalkebo för inspiration! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar